077-997-9980
Slider

מחיצות לבית כנסת

מחיצות לבית כנסת הינן פריטים פרקטיים שנוצרו עם השנים וגלגולי המסורת היהודית בבתי הכנסת והן משמשות למספר מטרות שונות. אחת המטרות המרכזיות ביותר של מחיצות בית כנסת היא כמובן ההפרדה המגדרית. מחיצה לבית כנסת ידועה כמפרידה וחוצצת בית עזרת הנשים ועזרת הגברים בעיקרה. אמנם זהו לא השימוש היחיד של המחיצה. מחיצה בבית כנסת יכולה גם לשמש להצנעת פרטי קודש שלא לזמנם, הפרדה בין חלקים בבית כנסת שדורשים התייחסות שונה ובאופן כללי שמירה על פריטי הקודש והלך התפילה היומיומי במשכן הקדוש.

מחיצות ופרגודים לבתי כנסת

סוגים שונים של מחיצות

ללא קשר לבתי כנסת, מחיצה הינו פריט ריהוט נפוץ, ותיק ואף אופנתי. כיוון שהיא לרוב מספקת פרטיות או חלוקה במרחב, המחיצה ידועה בתרבויות שונות וכן עם הזמן התפתחו סוגים שונים של מחיצות למטרות שונות העשויות בגישה וחומרים שונים, נבחן חלק מהן.

מחיצת עץ

מחיצות עץ בסוגיהן השונים מהוות מגוון רחב של סוגים וצורות למחיצות, אך הנפוצה ביותר מתוכן היא מחיצת “מניפה”. זוהי מחיצה מוכרת למדי, גם כשלא מוצגת בבתי כנסת והיא בדרך כלל מורכבת משילוב עדין וצנוע של עץ ונייר. מחיצה זו בדרך כלל עושה את העובדה הפרקטית של שמירה על המרחב מופרד ויזואלית, אם כי עושה זאת ללא הדר רב ובסגנון מינימליסטי. על התבנית הקלאסית הזאת ניתן להרכיב מחיצות רבות מסוגים שונים של עצים, סגנונות, משרביות והכל נעשה בכדי להכניס ריהוט לבתי כנסת בהתאמה אישית.

מחיצת בד

מחיצת בד יכולה להיות מוצבת במספר דרכים כמו למשל תלויה מלמעלה כמו וילון או תלויה על מסגרת. מחיצות מסוג זו נוטות לרוב להיות יותר אטומות וכיוון שבד הינו חומר מעט גמיש ומגוון יותר, יש להן פוטנציאל להיות מרשימות יותר. החיסרון של מחיצות מסוג זה הוא שקשה יותר לנייד אותן ולכן לרוב הן קבועות במקומן.

מחיצה גבוהה עם גילופים

צורות ושימושים למחיצות בבית כנסת

לרוב, מחיצות מתחלקות באופן דיי ברור לשימוש יומיומי ושימוש באירועים כמו חגים, חתונות או ימי תענית ומועדים. בשימוש היומיומי בדרך כלל נראה את המחיצות הקבועות המפרידות בין עזרת הנשים והגברים. על מחיצות אלו להיות איתנות ומהודרות ולייצג נאמנה את הסגנון של בית הכנסת כמו גם לכבד את הקדושה של המקום והמורשת היהודית. לכן, המחיצות המומלצות לשימוש נפוץ כמחיצות למטרה זו הן מחיצות קבועות.

כמובן שכשמדובר על מחיצות הפרדה בין עזרת גברים לעזרת נשים יש להתחשב במספר מאפיינים ייחודים למצב כמו הרצון בשמירה על קשר ויזואלי בין עזרת הנשים למתרחש בעזרת הגברים, בהם לרוב ממורכזת התפילה, אך באותה העת יש להיזהר לא לפגום במטרת המחיצה.

על מחיצות ניידות בבית כנסת, לשימוש במועדים ובסידורים מיוחדים, להיות גם כן מהודרות וייצוגיות ובאותה הנשימה, מעט יותר פרקטיות ונוחות להעמדה ופירוק. מחיצות אלו מומלצות לבניה מעץ בצורה המאפשרת קיפול ואחסון בנוחות ובבטיחות. על מנת לייצג את הקדושה של המקום, ניתן לעצב או לחרוט על העץ סמלים יהודיים ועיטורים, לשלב שילוט לבית הכנסת וכמובן לכבד את המבנה עם עץ איכותי ומלא.

פרגודים לבתי כנסת