077-997-9980
Slider

ריהוט לבתי הכנסת

ארונות קודש, במות חזן, ספסלים וכיסאות, שולחנות והיכלי קודש – עיצוב בתי כנסת במגוון סגנונות.

ריהוט לבתי כנסת בגלריית יחזקאל >

בית הכנסת הוא אחד המוסדות החשובים ביותר בתרבות ובהוויה היהודית, על כן עיצוב בתי כנסת חייב לשדר אווירת אצילות, מכובדות וקדושה. ריהוט הוא אחד מהנדבכים החשובים בתכנון בתי הכנסת מאחר והוא האלמנט העיקרי שהופך את בית הכנסת למכובד, מרשים ומשרה בו אווירה של קדושה.

כאשר באים לבחור ריהוט לבתי הכנסת, מעבר לעניין הנראות, יש לתת דגש גם לנוחות המקסימלית, לצרכים, ולמנהגים של הקהילה המתפללת בבית הכנסת על בסיס קבוע, יש להגדיר את גודל התקציב שיש ברשות בית הכנסת, גודל החלל בו ניתן למקם את הרהיטים, ובהתאם לכל אלה לקבוע קו עיצוב כללי.

בבחירת הריהוט, יש לתת חשיבות גם לטיב חומרי הגלם של הריהוט, כגון לסוג העץ הנבחר. רצוי לבחור עץ מיובש, שכן הוא מבטיח שהריהוט יישאר עמיד וחזק לאורך זמן רב, זאת בניגוד לעץ רטוב, שיש לו נטייה להתבקע עם השנים. וכן לבחור בעץ מלא או גושני שהוא איכותי, חזק, עמיד ויציב לאורך שנים. סוגי העץ המומלצים מאחר והם איכותיים, חזקים ועמידים ביותר הם בוק, מהגוני ואלון.

אפשרויות ריהוט בבתי כנסת

ספסלים ומערכות ישיבה

כאשר בוחרים ריהוט, יש בעיקר לשים דגש לבחירת הכיסאות, אשר עליהם מבלים המתפללים את רוב זמן שהותם בבית הכנסת. חשוב ביותר לבחור בכיסאות המעניקים חווית ישיבה זקופה, נוחה לאורך זמן, ובריאה לגב. על כן רוב בתי הכנסת מעדיפים לבחור כיסאות מרופדים, הנחשבים נוחים יותר לישיבה ממושכת. בבחירת ריפוד, חשוב לבחור בבד סינטטי איכותי, דוחה כתמים, נעים למגע, ניתן לניקוי בקלות ועמיד לנזקי הזמן.

בחירת כמות ספסלים והכיסאות הנדרשת, מידותיהם, סגנונם וסוג הריפוד יקבעו בהתאם לגודל החלל ונוחות השימוש בכיסאות במצבי ישיבה ועמידה בזמן התפילות.

שולחנות לבתי כנסת

בחירת כמות שולחנות לבתי כנסת הנדרשת ללימוד ולתפילה (החל משולחן בודד למתפלל וכלה בשולחנות ארוכים), מידותיהם וסגנונם, אבזורם וכמות התאים או המגירות, תותאם למערכות הישיבה ותקבע בהתאם לגודל החלל ונוחות השימוש.

היכל קודש וארונות קודש

ארון הקודש מסמל את קודש הקודשים ומהווה את המרכז של בית הכנסת. על כן חשוב לתת חשיבות ראשונה במעלה לעיצוב הארון, לעיטורים ולגילופים המעטרים אותו (היכולים לכלול גילוף ידני, ריקועי נחושת או מתכת, שיבוצי זכוכית צבעונית, עיטורים של סמלים יהודים כגון לוחות הברית, מנורה, מגן דוד, שנים עשר השבטים וכדומה, או פסוקים מהתורה), לחומרי גלם איכותיים המרכיבים אותו, ולהתאמתו של ארון הקודש לחלל בית הכנסת על מנת ליצור אווירה ייחודית של קדושה.

ספריות קודש

בעבר ספריות הקודש היו מסורבלות וגדולות, בעלות מראה גס וסבלו מחלוקה לא נכונה של מדפים. כיום, יש מודעות לחשיבות העיצוב של ספריות הקודש והבנה שהן פריט עיצובי המשתלב עם השפה העיצובית של בית הכנסת. חשוב לבחור בספריה המורכבת מחומרים חזקים ועמידים, המסוגלת לשאת את משקלם הכבד של ספרי הקודש הרבים), וכן לתת חשיבות להתאמת הספרייה לגודל החלל של בית הכנסת, על מנת למנוע צפיפות שעלולה לפגוע במראה הכללי. מאפייני ספרייה לבית כנסת וצורתה (עם או בלי ויטרינת זכוכית, מידות, כמות המדפים, תאים, ארוניות, מגרות וכדומה) יתוכננו בהתאם לצרכי קהילת בית הכנסת וכמות הספרים המיועדים עבורה.

במת חזן

במת החזן היא לב ליבו של בית כנסת. היא מוצבת במרכז אולם התפילה, מאופיינת בנוכחות מרשימה ובולטת, ומהווה מוקד חשוב ובעל משמעות בבית הכנסת. הבימה לרוב מורכבת ממשטח מוגבה המגודר על ידי מעקה או לוחות עץ מעוצבים. ניתן לבחור אם הבימה תהיה רהיט קבוע או נייד, רחבת ממדים או צנועה. ניתן לעטר את הבימה במוטיבים הלקוחים מהמסורות היהודיות שהתפתחו בתפוצות.

עמוד חזן

בהתאם לצורך ולדרישות המזמין, ניתן להתאים עמוד חזן (המתאים בעיקר לקהילות אשכנזיות) אשר נועד לשרת בנוחות את החזן במשך כל מהלך התפילה, אך גם יכול לשמש כסטנדר המיועד לדרשן. בבחירת עמוד חזן, יש להביא בחשבון שיקולים כמו גובה, ניידות, אחסון סידורי התפילה, מיקום המדף להנחת הספרים וכדומה, ולהתאימו לשפה העיצובית המאפיינת את חלל בית הכנסת, ובעיקר להתאימו לעיצוב ארון הקודש ובמת החזן.