077-997-9980
Slider

ספריות קודש

ספריות קודש בסגנון מסורתי, בגדלים שונים, בצבעים ובעיצובים מודרניים – ספריות קודש במגוון סגנונות.

ספריות קודש בגלריית יחזקאל >

ספריות קודש מכילות ספרי קודש יהודיים וספרי עזר כמו סידורים, ספרי תורה, שולחן ערוך, ספרי רבנים וכדומה אשר נכתבו בכדי לאפשר תפילה ולימוד תורה כמצווה דתית. ספריות קודש הן אלמנט נדרש ומרכזי בישיבות, בתי מדרש, בתי כנסת ומוסדות לימוד דתיים נוספים. אם בעבר ספריות הקודש היו מסורבלות וגדולות, בעלות מראה גס וסבלו מחלוקה לא נכונה של מדפים ובתוכם היו מונחים מאות ספרים, בשנים האחרונות ישנה מודעות לחשיבות העיצוב של ספריות הקודש והבנה שהן פריט עיצובי המשתלב עם השפה העיצובית של בית הכנסת או המוסד התורני.

כאשר באים לבנות בית כנסת חדש, מוסד תורני או לשפץ אחד קיים, ארון ספרי קודש הוא אחד האלמנטים הראשונים והחשובים שיש לתת עליהם את הדעת. ספריות הקודש צריכות להשתלב עם השפה העיצובית של בית כנסת, לשדר הדרות והכי חשוב לשרת את בית הכנסת לשנים ארוכות. תמיד חשוב לזכור כי מעבר לעניין הנראות, הרהיטים אשר מרכיבים את בית הכנסת הם האלמנט העיקרי שהופך את בית הכנסת למכובד, מרשים ומשרה בו אווירה של קדושה וייחודיות.

ספריות קודש מקיר לקיר

עיצוב ספריות קודש בבתי כנסת

רוב ספריות הקודש בנויות בסגנון קלאסי, מכסות קיר שלם ועשויות מסוגי עץ מסורתיים, בדרך כלל מעץ מלא חזק ועמיד, אך בשנים האחרונות נכנסו לתחום חומרים חדשים כמו נירוסטה וזכוכית. כיום ניתן למצוא ספריות קודש מעוצבות בשלל צורות ועיצובים – ספריות בעיצוב מודרני וחדשני, ספריות המשלבות ויטרינות ודלתות זכוכית, ספריות עם תאים או מגירות שניתן לנעול, ספריות המעוצבות ככוורת וספריות מסיביות ומעוצבות בסגנון רהיטים עתיקים ועשירי מסורת. אך עדיין העץ המסורתי הוא אחד המרכיבים הנפוצים ביותר בספריות לבתי הכנסת, מכיוון שהוא מעניק חמימות וטבעיות למקום.

ספריות קודש פתוחות

בחירת ספריות קודש

כאשר בוחרים ספריית קודש חשוב לקחת בחשבון את הדברים הבאים על מנת להבטיח כי הספרייה תתוכנן בהתאם לצרכי קהילת בית הכנסת וכמות הספרים המיועדים עבורה:

פונקציונליות

על הספרייה להיות נגישה למשתמשים. על כן יש לתכנן כל ספרייה בהתאם לצרכים, לממדי האולם, לגודלה של הקהילה ולאופי השימוש בספרים.

התאמת הספרייה לגודל החלל

יש להתאים את גודל הספרייה לגודל חלל החדר. ספרייה גדולה מדי בחלל קטן עלולה ליצור תחושת עומס וצפיפות ולפגוע במראה העיצובי ואילו ספרייה קטנה מידי בחלל גדול, לא תעניק אווירה לחלל וההשפעה שלה על העיצוב תהיה מינימאלית או תפגע במראה הכללי אותו שואפים להשיג.

מדפים

ספרי קודש מגיעים בגדלים שונים, לכן יש לבחור בספרייה בעלת מדפים במגוון גדלים. כך אשר יהיה לבצע חלוקה מתאימה בין ספרי הקודש הגדולים והגבוהים לבין ספרי הקודש הקטנים יותר ולאפשר למתפלל להוציא ספר ולהשיבו בקלות ובנוחות.

ספריות קודש עם דלתות וזכוכית

איכות

לרוב ספרי הקודש הם ספרים כבדים לכן חשוב לבחור מדפים באיכות טובה ובעובי מתאים שיצליחו לשאת שנים ארוכות את המשקל הגבוה של הספרים בלי לחשוש שהמדפים ישקעו או יתפרקו. משום כך החומר המומלץ ביותר לספריות קודש הוא עץ מלא, אשר הינו חומר עמיד שיחזיק מעמד שנים ארוכות.

עיצוב

לכל בית כנסת יש את האופי שלו – ישנם בת כנסת מאופקים, מפוארים, מודרניים או מסורתיים. על כן לכל בית כנסת יש להתאים את העיצוב הנכון אשר ישמור על כבודו ועל קדושתו. ספריות קודש הן אלמנט עיצובי ומשום כך יש לתת את הדעת על רמת הגימור של הספרייה ולהתאים את הצבעים והסגנון שלה לאווירה של החלל המבוקש ולשאר פריטי הריהוט. לדוגמא, בחלל חדר קטן שבו נדחסים אלמנטי ריהוט רבים, מומלץ לבחור בספריות סגורות עם דלתות בכדי למנוע עומס וליצור מראה מסודר ונקי.