077-997-9980
Slider

עמוד תפילה לחזן

אחד התפקידים החשובים בבית הכנסת ובקהילה הוא החזן. החזן הוא השליח של הקהילה אל מול הקב”ה ועל כן בבתי כנסת רבים שמורות לו קריאות בקול של חלקים מהתפילה או תפילות מסוימות, שאליהם נלווה עמוד החזן. עמוד זה הוא בעצם סוג של פודיום עליו החזן שם את מה שדרוש לו במהלך התפילה. באופן מסורתי העמוד ממוקם בסמוך לארון הקודש ומול המתפללים, אך הדבר משתנה בין קהילה לקהילה ותלוי גם בעדה.

ישנם סוגים רבים של עמודי חזן שנכללים תחת הקטגוריה של עמודים לחזן. כיוון שהעמוד משמש לתפקיד החשוב והמסורתי ואמור גם להתאים לקדושת המקום ולצרכי הקהילה, לא נהוג לבחור פודיום סטנדרטי שמתאים גם לכנסים או לאירועים אלא בדרך כלל תושקע יותר מחשבה בעיצוב ובמיקום של הפודיום, לפי צרכי הקהילה והתפילה.

עמודי תפילה לחזן

עיצוב נראות העמוד

לעמוד החזן יכולים להיות עיצובים שונים בהתאם לקהילה, לבית הכנסת ולעדה. ברוב המוחלט עמודים לחזנים עשויים מעץ המשדר איכות וחיבור לארץ, אם כי גם במקרים אלו קיים מגוון בין העצים השונים. על מנת לכבד את המעמד רבים מעדיפים עמוד עם עיצובים מגולפים כאשר הצורות המגולפות נעות בין סמלים נפוצים ביהדות כגון גפנים, מנורות או מגני דוד לבין צורות המשדרות מלכותיות והדר כמו צורות מחזוריות ועגולות. חשוב מאוד להתאים את העמוד לשאר הריהוט בבית הכנסת אך בדרך כלל יש לשים עליו דגש עיצובי בגלל התפקיד שמייצג. ישנה אסכולה נוספת המעדיפה עמודים צנועים יחסית בעיצוב. לכן קיימים גם עמודים חלקים יותר שעשויים מעץ משובח (ובעלי גימור איכותי) ונועדו להוות כלי לחזן יותר מאשר להדגיש את מעמדו.

עיצוב העמוד מבחינה פרקטית

עמודים לחזנים צריכים להיראות ולהיות מרשימים ומכובדים, אך בסופו של דבר גם מיישמים מטרה מסוימת, עמידתו של החזן והשתתפותו התפילה (לפעמים כמוביל ולפעמים כיחיד). על כן, בעמודים רבים קיים מקום לאחסון או לפחות מקום לנוח לפתיחת הסידור וקריאתו. חשוב שיהיה בעמוד מגש עילי המאפשר פתיחה של כמה ספרים באופן מרווח ונוח על מנת לאפשר נוחות וכמה שפחות בעיות לוגיסטיות במהלך התפילה. בעמודים רבים ישנן גם מגירות, ארוניות קטנות או תיבות במידה והחזן רוצה לשמור את התורה והסידורים שלו באופן נפרד. חשוב להבין מה נוח ופרקטי ביותר עבור הקהילה וסדר התפילה ולפי זה לבחור את סוג האחסון הרצוי בעמוד.

מאפיין חשוב נוסף שיש לשים לב אליו הוא גובה החזן. כמובן שברוב המקרים העמוד צריך לשמש חזנים רבים וכן לא מומלץ להתאים אותו לחזן מסוים, אך כן שווה להבין את הגובה הממוצע ולפיו להתאים את העמוד כך שיהיה כפי שנוח ורצוי בקהילה. מאפיין זה חשוב במיוחד אם יש רצון בהגבהה של החזן מעל המתפללים ועל כן יש ליצור במה שמתחברת באופן פרופורציונלית לעמוד.

עמוד חזן מעץ מלא

ייצור העמוד

ריהוט בבית כנסת נעשה פעמים רבות באופן מותאם אישית ולא נקנה מדגם קיים, אך גם במידה ואתם רוכשים דגם קיים וגם אם בחרתם לעצב לעצמכם עמוד באופן אישי, חשוב לוודא את איכות הייצור. העמוד שאתם בוחרים בסופו של דבר ייצג חלק מהקהילה בבית הכנסת לפחות כמה שנים טובות בתקווה לכמה שיותר וצריך לעמוד בשחיקה של הזמן. לכן חשוב לבחור סוג עץ מלא ואיכותי, לוודא כי הגילוף והחיתוך נעשים כראוי וכי הגימור איכותי ככל הניתן. כל אלו מסתכמים על עבודה של אנשי מקצוע מיומנים ומקצוענים בעלי ניסיון בתחום, שידעו להקשיב לכם ולצרכים שלכם ולהתאים עבורכם את העמוד שעומד ברצונות שלכם בצורה הטובה ביותר.